icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 22 november 2021

Stalen Boogbrug Vianen succesvol verwijderd

Zondag 21 november was het eindelijk zover! De Boogbrug bij Vianen, ook wel 'de IJzeren Dame' genoemd, werd onder grote belangstelling verwijderd en uitgevaren.

Een succes om trots op te zijn! Een knap staaltje vakmanschap heeft de aannemerscombinatie van KWS Infra en Volker Engineering Structures (VES), beiden onderdeel van VolkerWessels Infrastructuur) en DDM aan opdrachtgever Rijkswaterstaat laten zien.   

 

Hoe is de Boogbrug opgetild?

De verwijdering verliep veilig en beheerst. De brugboog heeft een gewicht van circa 5000 ton en een hoogte van circa 30 meter. Dit maakte deze klus geen alledaags karwei. Onderaannemer Mammoet bouwde een zogenaamd gantry systeem; een hijssyteem waardoor de brugboog kon worden ondersteund en opgetild. 

Op een ponton dat onder de brug werd geplaatst, zaten acht masten gemonteerd die in de acht heftorens op de brug werden gekoppeld, als een soort legotechniek. Het ponton nam, bij hoog water, het gewicht van de brug over. Zo kon de brug uiteindelijk wegvaren.

 

 

Wat gebeurt er nu met de brug?

De stalen boogconstructie wordt de komende 17 dagen in stukken gesneden in de voorhaven van de Prinses Beatrixsluis. De aannemer is daar 24 uur per dag mee bezig. De brug is straks klein genoeg om onder de Jan Blankenbrug doorgevaren te worden voor de uiteindelijke sloop, op de werf van Mammoet in Schiedam. Hier worden de staaldelen nog kleiner gemaakt en afgevoerd naar een erkende verwerker. Daar zal het staal verder verwerkt worden tot grondstof.

De Boogbrug had, sinds de ingebruikname van de 2 nieuwe Lekbruggen in de snelweg A2 bij Vianen, geen functie meer. De afgelopen jaren zijn verschillende mogelijkheden onderzocht om de brug te hergebruiken, zowel in het geheel als in delen en zowel op de huidige locatie als op een eventuele andere locatie. Geen van deze mogelijkheden bleek realiseerbaar. De brug is uiteindelijk verwijderd om onveilige situaties te voorkomen.