Zoeken
A10Zuid

Zuidasdok

Tunnel van de toekomst voor een betere bereikbaarheid van Amsterdam en de noordelijke Randstad

Amsterdam bruist. Een stad die groeit, innoveert en verbindt. De Zuidas heeft zich ontwikkeld tot een internationaal zakencentrum waar ambities samenkomen. Maar terwijl de skyline omhoog schiet, loopt het verkeer vast. De A10 Zuid piept en kraakt onder de drukte, station Amsterdam Zuid dreigt uit zijn voegen te barsten. De ruimte is schaars, de tijd dringt – en stilstand is geen optie.

Zuidasdok Artist-impression-Zuidelijke-tunnel-A10-toerit

Artist impression toerit zuidelijke tunnel A10

Zuidasdok, Amsterdam

Daarom bouwen we aan Zuidasdok. VolkerWessels Infra, een samenwerking tussen VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, KWS, VSF en Vialis, realiseert twee tunnelbuizen waarin de A10 Zuid deels ondergronds wordt gebracht. Een megaproject dat niet alleen Amsterdam, maar de gehele noordelijke Randstad letterlijk de ruimte geeft om verder te groeien. 

Zuidasdok Artist-impression-Tramlus-en-zuidelijke-tunnel-A10-uitrit

Artist impression uitrit zuidelijke tunnel A10

Zuidasdok, Amsterdam

Door het verkeer ondergronds te leiden, ontstaat bovengronds meer plek voor groen, voetgangers en de uitbreiding van station Amsterdam Zuid. Een technische krachttoer in het hart van de stad, waarmee we de mobiliteit, leefbaarheid en toekomstbestendigheid van de hele regio verbeteren.

Van snelweg naar stadsruimte

Wie vandaag over de A10 Zuid rijdt, rijdt over een cruciale verkeersader voor zowel Amsterdam als de noordelijke randstad. Het is tevens één van de drukste snelwegen van Nederland. Maar over tien jaar zal het straatbeeld drastisch veranderd zijn.

Ruimte boven de tunnel betekent meer ruimte voor de stad en haar bewoners, minder geluidoverlast voor de omgeving en meer groen in het gebied. En ruimte voor een nieuw station Amsterdam Zuid, dat internationale treinverbindingen krijgt en zo Schiphol en Amsterdam Centraal zal ontlasten. Met een bredere A10 die gaat zorgen voor een autoluwere binnenstad en betere doorstroming in de noordelijke Randstad. 

Wat gaan we doen?

Maar theorie en praktijk zijn twee verschillende werelden. Want hoe bouw je een tunnelsysteem midden in een stad die nooit slaapt, zonder dat alles stilvalt? Daar komt slim bouwen in een complexe omgeving bij kijken.

Om het tunnelsysteem te kunnen bouwen, verleggen we de huidige A10 Zuid zoveel mogelijk naar binnen, tegen de trein- en metrosporen aan. Hierdoor blijft de snelweg tijdens de bouw volledig functioneel. In de vrijgekomen ruimte realiseren we een tunnelsysteem bestaande uit een noordelijke en zuidelijke tunnel van elk circa één kilometer lang. Deze komen te liggen tussen de verlegde A10 en de bestaande bebouwing.

Zuidasdok Artist-impression-A10-Zuid-tunnel

Artist impression tunnelbuizen A10

Zuidasdok, Amsterdam

Om de noord-zuidverbindingen, zoals de Parnassusweg en Beethovenstraat, optimaal te behouden, worden de kruisingen zo ingericht dat het bouwverkeer onderlangs kan passeren. Hierdoor blijft het bestaande verkeersnetwerk zo veel mogelijk ontzien en minimaliseren we de impact op het Stedelijk Wegennet (SWN).

Het tunnelsysteem is niets minder dan een technisch meesterwerk: de bouw vindt plaats in een beperkte ruimte, terwijl de stad en het verkeer zo goed mogelijk moeten blijven functioneren. 

Samenspel in bouwteam 

Samen met het opdrachtgeversteam Zuidasdok, bestaande uit Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam, wordt het complexe ontwerp van de tunnels in de A10 Zuid in een bouwteam uitgewerkt.

Door onze kennis en expertise te bundelen, kunnen we sneller keuzes maken met breed draagvlak en zorgen we voor een ontwerp dat past binnen de afspraken en ambities van het gehele Zuidasdok-programma.

Het bouwteam zorgt voor:

  • Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het ontwerp, met maximale benutting van kennis uit het verleden.
  • Een sterke basis voor samenwerking, waarin alle partijen gelijkwaardig bijdragen.
  • Een zorgvuldig omgevingsmanagement, dat aansluit bij eerdere afspraken en de belangen van de omgeving borgt.

Specialismen binnen VolkerWessels Infra

Bij een project van deze schaal en complexiteit is samenwerking essentieel. De kracht van VolkerWessels Infra zit in de bundeling van expertises:

  • Van Hattum en Blankevoort: zorgt voor betonconstructies van de tunnels.
  • KWS: brengt haar expertise in voor logistiek, asfaltering en wegenbouw.
  • VSF: specialist in complexe funderingstechniek.
  • Vialis: levert geavanceerde tunneltechnische installaties en slimme mobiliteitsoplossingen.

Wat levert Zuidasdok op?

  • Betere doorstroming op de A10 Zuid en aansluitende wegen.
  • Een vernieuwd station Amsterdam Zuid als belangrijk (inter)nationaal vervoersknooppunt.
  • Snellere verbindingen binnen de Randstad en aansluiting op toekomstige internationale treinroutes.
  • Meer ruimte voor voetgangers, fietsers en stedelijk groen in het hart van de Zuidas.
  • Minder verkeersdrukte en geluidsoverlast door ondergronds verkeer.
  • Een toekomstbestendige infrastructuur voor de groei van Amsterdam en de noordelijke Randstad.

Planning en toekomst

De Zuidas is het dynamische hart van Nederland – en het project Zuidasdok maakt dat hart toekomstbestendig. Terwijl de stad blijft groeien, bouwen wij aan de fundamenten van de volgende generatie infrastructuur.

  • 2024 - 2026

    Ontwerpfase en voorbereidende werkzaamheden

  • 2027

    Start werkzaamheden

  • 2035

    Ingebruikname van de tunnel

  • 2035 - 2041

    Onderhoud aan het tunnelsysteem

Zuidasdok artist-impression-Noordelijke-tunnel-A10-thv-Beatrixpark

Artist impression noordelijke tunnel A10 ter hoogte van het Beatrixpark

Zuidasdok, Amsterdam

Zuidasdok artist-impression-treinperron-Station-Amsterdam-Zuid

Artist impression van het toekomstige station Amsterdam Zuid

Zuidasdok, Amsterdam