icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Amstelveenlijn

Met het symbolisch overhalen van een lichtschakelaar en een spectaculaire lichtshow is zondagmiddag 15 december 2020 de vernieuwde Amstelveenlijn (lijn 25) in gebruik genomen tezamen met de spiksplinternieuwe 15G trams. De ombouw van de Amstelveenlijn is binnen tijd en binnen budget afgerond. Met recht een grote prestatie te noemen. Gerard Slegers, Portefeuillehouder van Vervoerregio Amsterdam is trots op dit resultaat: “De voormalige metro/sneltram 51 hebben we omgebouwd tot een hoogwaardige tramlijn tussen Station Zuid en Amstelveen Westwijk. Tegelijkertijd was er de komst van de nieuwe 15G trams. Beide projecten kwamen samen als een ‘grande finale’, waarmee we hebben bewezen dat het mogelijk is om grote lightrail projecten binnen budget en planning te voltooien. Ik ben super trots op het team en de goede samenwerking tussen onze partners. Dit is de basis geweest voor het succes van dit project.”

Betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding

De ombouw van de Amstelveenlijn omvatte de vernieuwing van de infrastructuur, de aanleg van drie ongelijkvloerse kruispunten en een opstelterrein in Amstelveen en het realiseren van vijftien nieuwe haltes; met als doel het realiseren van een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding. In iets minder dan twee jaar heeft hoofdaannemer VITAL (een samenwerkingsverband van VolkerWessels-ondernemingen,Van Hattum en Blankenvoort, VolkerRail en KWS) de bouwwerkzaamheden uitgevoerd. Met als een van de belangrijkste hoogtepunten de gigantische zesweekse zomeroperatie in 2019, waarbij twee ongelijkvloerse kruisingen zijn aangelegd en vijftien haltes gesloopt en opnieuw gebouwd in druk stedelijk gebied.

Op tijd en binnen budget: lijn 25 is er!
Cees de Wijs.jpg

Cees de Wijs, CEO VolkerWessels Infrastructuur:

“Een groot binnenstedelijk Infra project als dit heeft veel impact op de omwonenden en gebruikers van de lijn. We zijn er trots op dat we dit werk in nauwe samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam en Metro en Tram binnen de planning en binnen budget hebben weten af te ronden, en daarbij de overlast hebben weten te minimaliseren. Samen vanuit kracht ondernemen is ons motto en dat hebben we hier ook laten zien.”

header_lijn25iser.jpg

Betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding

De ombouw van de Amstelveenlijn omvatte de vernieuwing van de infrastructuur, de aanleg van drie ongelijkvloerse kruispunten en een opstelterrein in Amstelveen en het realiseren van vijftien nieuwe haltes; met als doel het realiseren van een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding. In iets minder dan twee jaar heeft hoofdaannemer VITAL de bouwwerkzaamheden uitgevoerd. Met als een van de belangrijkste hoogtepunten de gigantische zesweekse zomeroperatie in 2019, waarbij twee ongelijkvloerse kruisingen zijn aangelegd en vijftien haltes zijn gesloopt en opnieuw gebouwd in druk stedelijk gebied.

logo amstelveenlijn_4 vierkant.jpg

Resterende werkzaamheden

Nu de lijn is geopend, betekent dit niet dat alle werkzaamheden van het project helemaal klaar zijn. Zo knapt VITAL in het nieuwe jaar nog de onderdoorgangen van een aantal haltes op. Ook worden nog wat andere restpunten opgelost, zoals het verplaatsen van de reisinformatieborden op de haltes. Deze krijgen een andere plek, zodat ze beter zichtbaar worden. Verder gaat de gemeente Amstelveen nog aan de slag met het herstellen van het groen en vinden er aanpassingen plaats bij de rotondes op de ongelijkvloerse kruisingen aan om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. Ook gaat de gemeente Amstelveen kijken hoe de kwaliteit van alle tussenliggende fietspaden langs de Beneluxbaan te verbeteren.