icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Den Haag

Rotterdamsebaan

De Rotterdamsebaan, de nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg en de Centrumring van Den Haag, is op 5 februari 2021 feestelijk geopend. De opening door minister Cora van Nieuwenhuizen en wethouder Anne Mulder kon online worden gevolgd.

Project
Verbinding tussen de rijkswegen A4 / A13 en de centrumring van Den Haag
Locatie
Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk (ZH)
Lengte
Totaaltraject 3,8 kilometer; tunnel 1.860 meter
Tunnelbouwmethode
Geboorde tunnel
Bouwperiode
2014 - 2020
Opdrachtgever
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (uitvoering door gemeente Den Haag)
Aannemers
Combinatie Rotterdamsebaan bestaande uit BAM en VolkerWessels bedrijven Van Hattum en Blankevoort, KWS en Vialis

VolkerWessels infra bedrijven

VolkerWessels Infrastructuur ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, KWS en Vialis hebben als onderdeel van Combinatie Rotterdamsebaan (een samenwerking met BAM) vijf jaar lang aan het project gewerkt. Ook Volker Staal en Funderingen, HOMIJ Technische Installaties, en vele andere VolkerWessels ondernemingen hebben de afgelopen jaren bijgedragen aan de totstandkoming van het 4 kilometer lange traject.

De Rotterdamsebaan is de meest duurzame tunnel van Europa en daarmee ook hét voorbeeld voor duurzame infrastructuur in Nederland.
Samen maken we Nederland beter
AI Ingang tunnel

Cees de Wijs, CEO VolkerWessels Infrastructuur: "De Rotterdamsebaan is de meest duurzame tunnel van Europa en daarmee ook hét voorbeeld voor duurzame infrastructuur in Nederland. Bij alle keuzes die gemaakt zijn in zowel ontwerp als bouw is rekening gehouden met de duurzaamheid van het project en het minimaliseren van de overlast voor de omgeving. Bij dit project hebben we een groot aantal disciplines kunnen inzetten en door samenwerking met een diverse set aan partners kunnen we laten zien waar we in Nederland voor staan: niet alleen een duurzaam eindresultaat maar ook een veel betere ontsluiting van de regio, waarmee de levenskwaliteit van omwonenden en gebruikers wordt verhoogd.”

De Rotterdamsebaan is aangelegd om ervoor te zorgen dat Den Haag en de Haagse regio nu en in de toekomst goed bereikbaar blijven. De nieuwe route biedt vooral voor verkeer van of naar Rotterdam, Delft en Ypenburg uitkomst. Met onder meer 450 zonnepanelen die energie leveren voor de bediencentrale en een systeem waarmee een deel van de uitstoot van fijnstof uit de tunnel bij de tunneluitgangen wordt afgevangen, is de Victory Boogie Woogietunnel op dit moment de meest duurzame tunnel van Europa.

De boor uit de tunnel
De boor uit de tunnel

De Rotterdamsebaan is hét voorbeeld van duurzame infrastructuur in Nederland worden. Combinatie Rotterdamsebaan heeft in het ontwerp veel aandacht besteed aan de verschillende duurzaamheidsaspecten, zoals vormgeving en inpassing in het landschap, luchtkwaliteit en energiegebruik. Een goed voorbeeld is de tunnelmond in de Vlietzone. Hier komt over het dienstgebouw en de tunnelmond een grote overkapping die bestaat uit zonnepanelen. De elektriciteit die hiermee wordt opgewekt, zal worden gebruikt in het dienstgebouw. Een ander voorbeeld zijn de filters in de tunnel waarmee fijnstof wordt afgevangen.

Voor meer informatie over dit project verwijzen wij u graag naar de website van de Gemeente Den Haag en de website van het Kenniscentrum voor ondergronds bouwen en ondergronds ruimtegebruik (COB).