Referentieproject: Galecopperbrug
De Galecopperbrug, de karakteristieke tuibrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de A12 bij Utrecht, is de afgelopen periode grondig gerenoveerd. De brug, met dagelijks circa 220.000 voertuigen een van de drukste van Nederland, heeft ingrijpend onderhoud gekregen om ook in de komende decennia veilig en betrouwbaar te blijven.
Waarom vinden deze werkzaamheden plaats?
De belasting op de brug is over de decennia sterk toegenomen door zwaarder en intensiever verkeer — meer dan oorspronkelijk ontworpen. De oude stalen tuien vertoonden roestvorming en naderden het einde van hun technische levensduur. Met de nieuwe draagconstructie en extra tuien is de brug toekomstbestendig gemaakt, zodat deze voor decennia veilig en betrouwbaar blijft functioneren.
Wat we hebben gedaan
De brug is uitgerust met nieuwe stalen tuien: bij elk van de twee pylonen zijn de oude kabels stap voor stap vervangen door nieuwe. Om de tuien aan te brengen is eerst de pyloonoplegging vervangen, de pylonen verstevigd, en zijn nieuwe buizen (“ducts”) geïnstalleerd waar de nieuwe kabels doorheen lopen. De vervanging van tuien gebeurde terwijl het verkeer grotendeels kon blijven doorrijden. Een complexe techniek, volgens de opdrachtgever uniek voor Nederlandse maatstaven. Na het plaatsen van nieuwe tuien is de oude constructie stapsgewijs verwijderd, en volgt afbouw & herstel van de brug (o.a. dichtmaken van gaten in het dek, verwijderen werkeiland, wegversmalling, schilderwerk pylonen).
Resultaat en impact
Door de vervanging en versteviging is de brug voorbereid op langdurig intensief gebruik, ook onder zwaarder verkeer dan vroeger. Het nieuwe tuiensysteem is onderhoudsarm en dankzij de vernieuwde bevestigingen kan toekomstig onderhoud eenvoudiger worden uitgevoerd en met minder hinder voor weggebruikers.
Ondanks de omvang van het project is de bereikbaarheid zo veel mogelijk behouden door versmalde rijstroken, aangepaste snelheden en het uitvoeren van veel werk in de nacht of in het weekend.