Zoeken
VWinfra V&R Galecopperbrug

Referentieproject: Galecopperbrug

De Galecopperbrug, de karakteristieke tuibrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de A12 bij Utrecht, is de afgelopen periode grondig gerenoveerd. De brug, met dagelijks circa 220.000 voertuigen een van de drukste van Nederland, heeft ingrijpend onderhoud gekregen om ook in de komende decennia veilig en betrouwbaar te blijven.

Waarom vinden deze werkzaamheden plaats?
De belasting op de brug is over de decennia sterk toegenomen door zwaarder en intensiever verkeer — meer dan oorspronkelijk ontworpen. De oude stalen tuien vertoonden roestvorming en naderden het einde van hun technische levensduur. Met de nieuwe draagconstructie en extra tuien is de brug toekomstbestendig gemaakt, zodat deze voor decennia veilig en betrouwbaar blijft functioneren.

Wat we hebben gedaan
De brug is uitgerust met nieuwe stalen tuien: bij elk van de twee pylonen zijn de oude kabels stap voor stap vervangen door nieuwe. Om de tuien aan te brengen is eerst de pyloon­oplegging vervangen, de pylonen verstevigd, en zijn nieuwe buizen (“ducts”) geïnstalleerd waar de nieuwe kabels doorheen lopen. De vervanging van tuien gebeurde terwijl het verkeer grotendeels kon blijven doorrijden. Een complexe techniek, volgens de opdrachtgever uniek voor Nederlandse maatstaven. Na het plaatsen van nieuwe tuien is de oude constructie stapsgewijs verwijderd, en volgt afbouw & herstel van de brug (o.a. dichtmaken van gaten in het dek, verwijderen werkeiland, wegversmalling, schilderwerk pylonen). 

Resultaat en impact
Door de vervanging en versteviging is de brug voorbereid op langdurig intensief gebruik, ook onder zwaarder verkeer dan vroeger. Het nieuwe tuien­systeem is onderhoudsarm en dankzij de vernieuwde bevestigingen kan toekomstig onderhoud eenvoudiger worden uitgevoerd en met minder hinder voor weggebruikers.
Ondanks de omvang van het project is de bereikbaarheid zo veel mogelijk behouden door versmalde rijstroken, aangepaste snelheden en het uitvoeren van veel werk in de nacht of in het weekend.

Feiten & Cijfers

De werkzaamheden in bulletpoints
  • 220.000 voertuigen per dag

De Galecopperbrug is de op één na drukste brug van Nederland.

  • Nieuwe stalen tuien

Alle kabels zijn volledig vernieuwd — de laatste geplaatst in juni 2025.

  • 2 pylonen – volledig versterkt

Beide pylonen hebben nieuwe ducts, versterkte ophangpunten en vernieuwde opleggingen.

  • +70 cm brugverhoging (eerder project)

Bij eerdere renovatie is het brugdek met 0,7 meter verhoogd voor betere doorvaarthoogte.

  • Continu verkeer tijdens werkzaamheden

De renovatie is uitgevoerd zonder volledige afsluiting van de A12.

  • 4-laags containervaart mogelijk

Dankzij eerdere en huidige ingrepen voldoet de brug nu aan de eisen voor modern containervervoer.

  • Toekomstbestendig tot ver na 2050

Met de nieuwe draagconstructie kan de brug decennia extra mee.

  • 1 van de grootste tuienvervangingen in NL

De renovatie wordt door Rijkswaterstaat beschouwd als een uniek technisch project in Nederland.

  • 2 rijrichtingen – 2 afzonderlijke taakstellingen

Eerst vervangen aan zijde richting Arnhem, later aan zijde Den Haag.

  • Al het staal opnieuw geconserveerd

De brug krijgt nieuwe conservering voor optimale bescherming tegen corrosie.

Op de hoogte blijven van project updates? Ontvang onze nieuws alerts in je mailbox!