Zoeken
VWinfra V&R A7 Prinses Margriettunnel1

Referentieproject: Herstel Prinses Margriettunnel (A7)

De Prinses Margriettunnel, gelegen onder het Prinses Margrietkanaal bij Uitwellingerga tussen Joure en Sneek, is recent uitgebreid hersteld nadat in december 2022 schade werd ontdekt. Door opwaartse druk van het grondwater was een deel van de tunnel omhooggekomen. Uit onderzoek bleek dat meerdere funderingselementen, de zogenoemde trekpalen, waren bezweken. Hierdoor was sprake van een constructief probleem dat de veiligheid en stabiliteit van de tunnel beïnvloedde.

Om de tunnel veilig te herstellen is gekozen voor een ingrijpende aanpak. Er zijn ongeveer 1450 nieuwe trekpalen geplaatst in zowel de vloer als de wand van de tunnel, waardoor het constructiedeel opnieuw stevig werd verankerd. Omdat de tunnel onder het grondwaterniveau ligt, is gewerkt met een speciaal sluis- en constructiesysteem. Hierdoor konden de herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd zonder dat het waterpeil hoefde te worden verlaagd. Nadat de trekpalen waren aangebracht, zijn extra wandankers geplaatst om ook de tunnelwanden te stabiliseren. In de eindfase werd de tunnelbodem opnieuw afgewerkt en voorzien van nieuw asfalt, belijning, verkeersborden en vangrails.

De werkzaamheden begonnen nadat de schade eind 2022 werd vastgesteld. In de eerste maanden zijn noodmaatregelen getroffen en werd de tunnel afgesloten voor verkeer. Vanaf februari 2023 kon een deel van de tunnel weer worden opengesteld. In juni 2023 startte de grote hersteloperatie, waarbij de fundering stap voor stap werd vernieuwd. De verdere verankering en constructieve werkzaamheden liepen door tot in 2024 en 2025. In augustus 2025 werden de afrondende werkzaamheden uitgevoerd en vanaf september 2025 is de tunnel weer volledig toegankelijk voor verkeer in beide richtingen.

Door de fundering te versterken en de constructieve elementen te vernieuwen voldoet de Prinses Margriettunnel weer aan de huidige veiligheidsnormen en kan de tunnel opnieuw jarenlang mee. Tijdens het project bleef er zoveel mogelijk verkeer mogelijk door één rijstrook per richting beschikbaar te houden. Alleen voor specifieke werkzaamheden waren nachtelijke of weekendafsluitingen noodzakelijk. Het resultaat is een veilige, stabiele en toekomstbestendige tunnel op een belangrijke verbinding in Noord-Nederland.

Op de hoogte blijven van project updates? Ontvang onze nieuws alerts in je mailbox!